De grootste boot ter wereld

De grootste, de beste, de mooiste: de zoektocht naar het uitzonderlijke houdt ons altijd bezig. Dat geldt helemaal voor schepen. Elke keer als je een gigantische cruiseboot langs ziet komen denk je 'groter dan deze zal er wel niet zijn'. Maar dan blijk je er toch naast te zitten. Gek genoeg zijn cruiseschepen niet eens het grootst. Het grootste schip ooit dat ooit gebouwd is, is een mammoettanker.

Het grootste schip ter wereld

Het grootste schip ter wereld, zowel in lengte als vervoerscapaciteit, was de Knock Nevis. De Knock Nevis, ook wel bekend als de Seawise Giant, Jahre Viking of de Happy Giant, was een supertanker die tot 2009 de wereldzeeën bevoer. Met ruimte voor meer dan 4 miljoen vaten olie was de Knock Nevis een ware drijvende olieplas. Deze gigant had een lengte van 458.45 meter. Met een tonnage van 260,941 en een diepgang van bijna 27 meter was de Knock Nevis zelfs reusachtig voor een mammoettanker. Een schip van deze omvang en met zo'n waardevolle lading trekt natuurlijk de aandacht - en niet alleen van olietanker-spotters.

Geschiedenis van de grootste olietanker ter wereld

Na de oliecrisis van 1973 was de vraag naar het zwarte goud explosief toegenomen en Westerse bedrijven wilden de aanvoer ervan beter controleren. Mammoettankers bleken de oplossing te zijn. De Knock Nevis werd gebouwd in 1979 in de Japanse scheepswerf van Sumitomo Heavy Industries en voer onder Britse vlag naar het Midden Oosten om ruwe olie naar Europa te transporteren. Een riskante reis, zeker als er een conflict in de regio is. In het Midden Oosten weet je dat je daar niet lang op hoeft te wachten.

Tijdens de oorlog tussen Iran en Irak (1980-1988) wilde beide partijen de oliehandel van de tegenstander saboteren. Vooral de Irakese luchtmacht ging ver daarin. Tankers die Iraanse olie transporteerden werden zonder pardon gebombardeerd, ongeacht de nationaliteit waaronder de tanker voer. Op 14 mei 1988 werd de Knock Nevis door een Irakese luchtaanval zwaar beschadigd. Een groot deel van de bemanning kwam om. Het grootste schip ter wereld verdween gedeeltelijk onder de golven.

Jeremy Clarkson op de Knock Nevis

De geringe diepte en de enorme diepgang van het schip zorgden ervoor dat een deel boven water bleef. Een internationale bergingsoperatie wist met veel moeite het grootste schip ter wereld weer geheel boven water te krijgen. Na een langdurige en kostbare reparatie kwam het schip weer in de vaart onder de naam Happy Giant. In 2009 viel dan toch het doek voor deze blije reus. Het grootste schip ter wereld ooit werd naar India gebracht en daar ontmanteld.

Een ontluisterende video van Vice News over het ontmantelen van tankers in India

Grootste olietanker ter wereld op dit moment

Leuk dat je nu weet wat de grootste tanker ooit was. Maar je wilt natuurlijk ook weten wat tegenwoordig de grootste tanker is. Dat zijn de supertankers van de TI klasse. Die zijn 380 meter lang, 68 meter breed en hebben een diepgang van 24,53 meter. Het tonnage is 234,006. Deze schepen zijn varende monsters, maar vergeleken met de Knock Nevis lijkt het alsof het pubers zijn die nog niet tot volle wasdom zijn gekomen. Bovendien zal er niet snel een grotere mammoettanker bijkomen omdat er geen vraag naar is. Dat verandert naturlijk als er een nieuwe oliecrisis komt.

Grootste cruiseschip ter wereld

Olietankers zijn de langste schepen ter wereld, maar cruiseschepen zijn ware drijvende steden. De kans is groot dat jouw varende vakantiebestemming meer mensen herbergt dan je in je woonwijk te vinden zijn. Tot 6.200 personen kunnen op het allergrootste schip verblijven. Restaurants, theaters, biosciopen, winkels, een casino, vele bars. Noem het maar op en je vindt op de grootste van alle cruiseschepen, de ‘Allure of the Seas’.


De Allure of the Seas is gebouwd in 2010, heeft een tonnage van 225,282, is 363 meter lang en 65 meter breed. Ze biedt normalerwijze plaats aan 5,400 mensen plek. Als alle luxe en dubbele kamers worden bevolkt dan kunnen er 6.200 personen meevaren. Stel je eens voor wat voor een organisatie op een dergelijk schip heerst. Al deze mensen moeten eten, drinken, uitgaan, noem maar op. De Allure of the Seas is onderverdeeld in heuse wijken. Elke wijk heeft zijn eigen stijl en kleur – heel handig als je de weg kwijt raakt!

Prommenade op het grootste cruise schip ter wereld 

Prommenade op het grootste cruise schip ter wereld

Grootste containerschip ter wereld

Een categorie die niet over het hoofd gekeken mag worden is die van de containerschepen. Als je wel eens een moderne haven hebt bezocht, dan weet je vast wel hoe imponerend die schijnbaar ontelbare op elkaar gestapelde containers eruit zien terwijl ze op een containerschip getakeld worden. Het lijkt alsof het luciferdoosjes zijn die achteloos op elkaar gestapeld zijn. Dat deze containers tot 15 meter in lengte zijn lijkt door het overweldigende aantal onwerkelijk. Probeer je voor te stellen wat voor een enorme opwaartse kracht een containerschip moet hebben dat bijna 20.000 van dat soort containers vervoert. Welkom op de MSC Oscar.


De Oscar heeft een groot dek. Dat is een understatement. De Oscar heeft een dek zo groot als 4 voetbalvelden. Dat dekt de lading beter. Dit schip is zo groot dat het 39.000 auto's kan vervoeren. 117 miljoen sportschoenen. Bijna een miljard blikken hondenvoer. Dit schip is bizar groot. De vraag naar steeds grotere schepen groeit nog steeds explosief, vooral sinds meer en meer producten van en naar Azië worden vervoerd. Het vervoer van goederen wordt goedkoper naarmate containerschepen groter worden. Waarschijnlijk komt er snel een containerschip dat meer dan 20.000 containers vervoert.

Het grootste schip ter wereld in de oudheid

De mens heeft altijd al veel willen vervoeren (lees: verdienen). Dat was niet anders in de klassieke oudheid. De grootste boot uit de oudheid was de Syracusia. Deze boot was 11o meter lang en was gebouwd in opdracht van het Ptolemaeïsche koninklijke geslacht dat over Egypte heerste (waarvan Cleopatra de laatste was).

 

We hebben geen idee hoe de Syracusia eruit zag, maar in de 18e wisten ze dat wel. Zo dus.

De Syracusia was volgens de overlevering ontworpen door niemand minder dan Archimedes. Aan de hand van zijn plannen werd het schip rond 240 vC gebouwd. De Syracusia kon 1.800 ton vervoeren en haast 2000 passagiers. Een enorm aantal voor die tijd. Sommige overleveringen melden dat er altijd 200 soldaten aan boord waren en zelfs een katapult. Verder was er een tuin aan boord en badkamers met warm water. Net zoals met moderne cruise schepen het geval is, was benedendeks voor de bemanning, terwijl bovendeks de puissant rijke gasten genoten van de met ivoor en mozaïeken versierde ruimtes, zoals een bibliotheek, een sportzaal en natuurlijk een tempel voor de liefdesgodin, Aphrodyte.